
6
Ny sjef for ikonisk teater
– Da jeg så teaterets interne
première
på Hamlet i februar,
tenkte jeg på hvor lenge det er
siden
denne fantastiske teksten er
skrevet, og hvor mange generasjoner
som har brynt seg på den, sier
Kristian Seltun, kjelsåsbeboeren
som er Nationaltheatrets nye sjef.
– Jeg fikk noe av den samme
følelsen
som når jeg går rundt i
Borgund stavkirke, den eldste
stavkirken i landet. Vi mennesker
bygger teaterhus og kirker.
Vi trenger det.
H
amlet er en del av det nye
Teatersjef Kristian Seltun får 20 millioner det gamle bygget rehabiliteres. – Hoved foran prøvene til Bjørnsons «Over Ævne» repertoaret Kristian
Seltun presenterer ved
Nationaltheatret i år. Når forestillingen
kan spilles for publikum, vet han
ikke, smittevernreglene ser ut til å
fortsette. I mellomtida spilles Hamlet
internt for 20 – 30 ansatte en gang i
uka, slik at skuespillerne holder forestillingen
varm. «Etter stillheten» av
Lars Norén som hadde intern
premiere
i slutten av februar, spilles
også bare for de ansatte i første omgang.
Må teateret fremdeles holde
stengt utover våren, kommer to andre
nye produksjoner til å ha premierer
internt. Det gjelder «Full spredning
», dramatiseringen av Nina
Lykkes roman om en fastleges fall og
kamp med seg selv, og «Har døden
tatt noe fra deg, så gi det tilbake», en
dramatisering av danske Naja Marie
Aidts roman om å miste en sønn.
– Når det igjen blir grønt lys for
publikum i salen, kan vi ta forestillingene
fram med en gang.
Dessverre har en planlagt forestilling
måttet avlyses på grunn av
pandemien. – Vårens storsatsning
«Over Ævne» av Bjørnson i regi av
slovenske Tomi Janezic er utsatt til
2023.
Hele 29 skuespillere skulle vært
med. Det gikk ikke i forhold til
smittevernreglene.
Teateret er en sosial
kunstform – et møte
– Dere planlegger ikke å strømme
forestillinger?
– Hittil har vi ikke gjort det. Noe
av grunnen er forhandlinger om
avtaler.
Men for min del handler
teater
først og fremst om det direkte,
levende møtet mellom publikum og
skuespillere. Den kontakten spiller
en
stor rolle i moderne teater, den åpner
for et av teaterets viktigste kunstneriske
virkemidler. Det er lenge siden vi
spilte teater som i Ibsens
dager. Da
foregikk forestillingen i et lukket rom,
og i stedet for den fjerde veggen satt
publikum i salen og tittet inn på privatlivet
som utspilte seg foran dem.
Siden den tiden har teateret utfordret
en slik konvensjon på mange
måter. Brechts verfremdungsteknikk
er ett eksempel på det. Vi kan
gjerne si at vi spiller på en gjennomskinnelig
måte. Skuespillerne lar
publikum vite at de vet at de er der.
Hei, vi er på samme sted, på teateret,
dette er ikke virkelig. Teknikkene
åpner opp for å leke med stoffet.
Når vi nå dramatiserer romaner for
eksempel, kan skuespilleren hen