Page 21

talefoten042017

21 Vogn 108 på Kjelsås-trikken har rundet busker, ikke ender I februar-nummeret skrev Talefoten håpefullt om en andedam som skulle erstatte trikkesløyfa på Disen. Vi lot oss inspirere av Eivind Huseby i Norconsult som opplyste at det skulle anlegges et regnbed eller vannspeil der. Denne dammen skulle fange opp toppene av oveflatevann fra Grefsenveien, forsinke vannet før det ledes ned i avløpsnettet. På denne måten vil det bli mindre fare for flom. Bymiljøetaten, som er «byggherre » for prosjektet, skuffer oss når det gjelder endene. De foretrekker betegnelsen «regnbed» om det som skal være en forsenkning med buskTørste – Denne trikken har kjørt 50 ganger rundt ekvator. Birte Sjue synes det er verdt en liten feiring. Hun begynte som administrerende direktør for Sporveien Trikken 1. september i fjor, men har arbeidet i Sporveien siden 2009. Blide sporveismedarbeidere feiret vogn nummer 108 med å dele ut boller og kaffe til passasjerene som kom på nedover mot Storo og videre til Majorstua. denne veistrekningen, har Bymiljøetaten ennå ikke bestemt seg for. De driver for tida med trafikktelling, som skal analyseres før det tas beslutning om sykkelfiler etc. Arbeidet med dcnne veistrekningen starter til høsten og skal være avsluttet når de nye trikkene skal prøvekjøres fra 2019 og gå i fast trafikk fra 2020. Bedre ruteplan – Skinnegående kollektivtrafikk vil bidra til at Oslo kommune når målet om redusert biltrafikk og en mer miljøvennlig by, sier trikkesjef Birte Sjule. – Og mange er jo glad i trikken. Det blir også et bedre rutetilbud til Kjelsås-området fra 2. april (omtalt i januarnummeret av Talefoten). Da får vi ny ruteplan, og både rute 11 og 12 vil gå helt opp til Kjelsås. Så alt er ikke avklart for vår lokale skinnegang. Men denne mandagen ville Sporveien sette fokus på trikken og vogn 108, en trofast sliter i Oslo-trafikken. Og samtidig ønsket de å bringe gode nyheter om satsingen på kollektivtrafikken i Oslo i årene som kommer. n Tekst og bilde: Tove Marit Hasle Mandag morgen 20. januar feiret Sporveien at vogn 108, den første trikken i SL79-serien, hadde transportert Oslo-folk i 35 år, fra 20. august 1982. To millioner kilometer hadde vogna tilbakelagt, noe som tilsvarer femti ganger rundt jorda, eller femti tusen ganger rundt trikkenettet i Oslo. Ca. 2,5 millioner passasjerer har kjørt med denne vogna gjennom årene. En lang og tro tjeneste, må en vel kunne si. ette var verdt en fest, synes Birte Sjule, administrerende direktør for Sporveien Trikken. Sammen med kolleger fra kommunikasjonsavdelingen var hun med vogna som startet fra Kjelsås kl. 7.09. Mange morgentrøtte kjelsås- og grefsenfolk fikk en gledelig overraskelse denne mandagsmorgenen. Inne på trikken ble de møtt med blide smil, kaffe og nystekte boller. 87 nye trikker – Vi slår gjerne et slag for trikken, sier Birte Sjule med et stort smil. – 87 nye trikker er bestilt, og vi planlegger å oppgradere infrastrukturen i årene fram mot 2020, bl.a. skal trikketraseen mellom Storo og Disen få nytt fundament og nye skinner, signalanlegg og elkraft. Samtidig vil vannledninger bli oppgradert på strekket, og det skal monteres ny veibelysning. Hva som ellers skal skje med vegetasjon som har god opptaksevne for vann. Det er bare ved store nedbørsmengder det vil være vann i bedet, men aldri mer enn 20 cm. Trikkesløyfa skal ikke fjernes. D to millioner km Siden både rute 11 og 12 skal gå helt opp til Kjelsås fra 2. april, skal sløyfa være en «avvikssløyfe». Regnbedet blir liggende midt i trikkesløyfa, som del av en liten park. n Forbudt med søppeldunker i gangvei I september i fjor skrev vi om de 25 snarveiene på Grefsen og Kjelsås. En leser spør nå om hvem som eier grunnen til disse snarveiene. Kan de som bor ved en slik gangvei plassere søppeldunker i veien? spør han. «Regulerte stier skal være åpne for ferdsel», er det konsise svaret Talefoten får i Plan- og bygningsetaten. n Tekst: Jon Andreas Hasle


talefoten042017
To see the actual publication please follow the link above