15
5. februar
Storm Takle Renskaug
Victor Tjønneland Jerkø
Marius Småstuen
12. februar:
Vincent Vie Sageflåt
Astrid Soelberg Lindqvist
Lavrans Berg-Knutsen
Aleksander Bøifot
til. Vi er omgitt av en guddommelig
lysglans, forfatteren Jon Fosse
beskriver det som «det uskapte lyset
», det guddommelige opphav
som vi har del i. Religionen skal
åpne opp og ikke stenge, bringe lys
og ikke mørke. Dessverre har noen
møtt religionen som et stengsel for
livsutfoldelse og livsglede, helt
motsatt av det Bibelen formidler i
«det glade budskap»: «Til frihet har
Kristus frigjort oss» (Gal 5,1), og
slik Jon Fosse uttrykker det i sin
salme: «Di sjel er hans, du er hans
verd, du lyser
fram hans himmel.»
I samtalene jeg har i sjelesorg,
har det blitt viktig for meg å holde
fram Guds gode og livsbekreftende
vilje med livet, der også forsoningens
dype mysterium får gi næring.
Det er også dette perspektivet
Martin
Luther aldri ble trett av å
holde fram: Alt av nåde.
Den skjulte og den
synlige menigheten
– Hvilke tanker gjør du deg om
Grefsen menighet?
– Jeg erfarer stadig at mye tro og
tilhørighet lever i det skjulte, i
mennesker som av ulike grunner
ikke har funnet det naturlig å delta
i det pulserende menighetslivet.
Som prest møter jeg disse i ulike
sammenhenger, og det har blitt
mange og sterke møter. De hører
med!
Men jeg tenker at menigheten
også trenger alle dem som synliggjør
sitt engasjement, som manifesterer
menigheten som et levende
fellesskap, og da ikke bare i gudstjenesten,
19. februar:
Oline Løchen-Stenbrenden
26. februar:
Viktor Kristiansen Egeland
Synne Sebuødegård Bjørndal
4. februar:
Andrea Vincent og Jon Erik Høyem
25. februar:
Olaug Fløgstad Halvorsen og
Gjermunn
Emmerhoff
DØDE
LIVETS GANG
DØPTE Randi Alice Ranbø, født 1941
Mini Rustad Lønnum, født 1927
Karl Stangeland, født 1921
John Eilert Karlsen, født 1936
Aud Grethe Larsen, født 1928
Astrid Edel Johannessen, født 1931
Odd Jonny Aune, født 1943
Aage Andresen, født 1929
n
VIEDE
men også i andre møter
og aktiviteter. Og her er det virkelig
mye som foregår. I stedet for å liste
opp dette, vil jeg trekke frem ett
spesielt arbeid: Det for og med de
psykisk utviklingshemmede i
menigheten
med lørdagskafé og
SingAlong. Mange har fått uforglemmelige
opplevelser på gudstjenestene
med SingAlongs jule- og
påskespill. Grefsen har fått være en
foregangsmenighet i dette arbeidet.
Det gleder ikke minst en som meg,
som er farfar til lille Thomas på 6
med Downs. Han synger i SingAlong
Kidz og er glad i kirken og
søndagsskolen.
Rom for både fornuft
og følelser
– Noen utfordringer til menigheten?
– En så rik og mangfoldig menighet
som Grefsen har forutsetninger for
fortsatt vekst og utvikling! Et par utfordringer
kan være: Skape tilknytning
og tilhørighet for nye. Hva
med et fast bord under kirkekaffen
med påskriften «Jeg er ny her»? Så
ønsker jeg at enda flere kulturuttrykk
tas i bruk. Vi må skape rom
både for fornuft og følelser, hode og
hjerte – slik at troens mysterium
kan ta bolig i oss og berike livet.
Alfhild og Trygve har valgt å bli
boende på Grefsen fordi de trives og
nok vil holde kontakt med
menigheten.
Dessuten har de
barnebarna
sine her. Nylig kjøpte de
seg feriebolig i Larvik der Alfhild
kommer fra. Med utsikt
over havet.
– Den trekker, må vite. Der blir det
nok anledning til å drive på i hus og
hage og holde seg i aktivitet. n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
Trygve Magelssen har fått nærkontakt med mange mennesker
siden han begynte som sokneprest i Grefsen i 2000.
– I samtalene jeg har i sjelesorg, har det blitt viktig for meg å
holde fram Guds gode og livsbekreftende vilje med livet,
sier han i dette avskjedsintervjuet. (Foto: M. Magelssen)
Den tredje dagen?
Hver påske lurer jeg på dette: Hvordan
kan Bibelen si at Jesus sto opp
fra de døde på den tredje dagen, når
han ble korsfestet på fredag og sto
opp på søndag? På søndag har det
jo bare gått to dager!
Jeg fikk forklaringen forleden. I
oldtiden brukte man en «inklusiv»
måte å telle dager på, og dette brukes
fremdeles i Afrika og en del andre
steder. Jesus oppsto på «tredjedagen
». Med inklusiv tellemåte
regner man fredag som første dag,
den dagen han ble korsfestet. Da
blir lørdag den andre og søndag den
tredje dagen, eller «tredjedagen». n
Tekst: Jon Andreas Hasle