Page 1

talefoten042014

i april 2014 alefoten Oss imellom, vi som bor her i Grefsen menighet 6 12 Løvetann i full blomst 16 18 21 Radio i slummen Jubileum med nano Gunn Hild om evig liv Kjell Magne Bondevik om Midtøsten vurdering», som er publisert i Teologisk tidsskrift og senere omtalt i forskning.no. Der viser han blant annet til legen Pierre Barbet og rettsmedisineren Frederick Zugibe sine undersøkelser av kledet på midten av 1900-tallet. De to tar utgangspunkt » Les mer på side 15 Var det sånn han så ut? 1988 ble det tatt en C-14- datering av kledet, og konklusjonen ble at likkledet var lagd en gang mellom år 1260 og 1390. Senere viste det seg imidlertid at denne prøven ble tatt på et hjørne av kledet som var blitt reparert etter en brannskade i 1532. Det var med andre ord den innvevde lappen som ble tidfestet. Skapt ved jordskjelv? En gruppe italienske forskere ved universitetet Politecnico di Torino, la nylig fram det de mener er en forklaring på hvordan avtrykket på kledet har oppstått. De mener at et jordskjelv i Jerusalem i år 33, som skal ha målt 8.2 på Richters skala, kan ha vært så kraftig at det ble frigjort mengder av nøytroner. Disse har ført til en kjemisk reaksjon – en reaksjon som skal ha skapt et røntgenaktig bilde av Jesus. Dette skal ha skjedd mens kledet lå oppå hans legeme. En rekke forskere, også norske, avviser denne forklaringen som rent spekulativ, og uten basis i kjent vitenskap. Heller ikke Atle Ottesen Søvik, førsteamanuensis i systematisk teologi ved Menighetsfakultet, tror på den italienske teorien. Men han mener at likkledet likevel kan være ekte. Tverrfaglig Ottesen Søvik er teolog, men har gått tverrfaglig til verks for finne argumenter for og mot ektheten. – Jeg har spurt veldig mange, snakket med leger, biokjemikere, kunsthistorikere, teologer og andre. Jeg har nok lest alt av naturvitenskapelige artikler om likkledet. Det står veldig mye feil på nettet og i populærkulturen om dette, så jeg har holdt meg til sikre kilder, sier han. Gasser fra den døde kroppen? Ottesen Søvik skrev i fjor artikkelen «Likkledet i Torino – en kritisk www.talefoten.no. Talefoten har fått egen nettside. Der kan du lese nye og gamle numre, gi oss tips etc. i hvordan en kropp vil se ut etter en korsfestelse, og mener at dette passer med hvordan mannen på likkledet er avbildet. Han har også undersøkt teoriene om hvordan avtrykket er satt på kledet, og mener den mest relevante hypotesen er at den døde kroppen har dannet gasser som har reagert med stoffer i kledet. Kledet er tynt og avtrykket befinner seg Er det Jesus det er et avtrykk av på likkledet de har i domkirken i Torino? Ble avtrykket skapt i år 33, eller langt senere? Og hvordan ble det lagd? Det siste har italienske forskere nylig lagt fram en teori om. Men teorien blir forkastet av andre forskere som useriøs. Så hva skal man tro? I


talefoten042014
To see the actual publication please follow the link above