4
alefoten
Talefoten kommer ut 10 ganger i året i et opplag på 9500.
Bladet deles ut gratis til alle husstander i Grefsen menighet.
Andre kan abonnere på bladet for kr. 300 pr. år (eller mer).
Abonnement kan bestilles på post.grefsen@oslo.kirken.no
eller tlf. 23 62 93 10 (kl. 10-14).
Utgiver:
Grefsen menighetsråd
Redaktør:
Jon Andreas Hasle
Kurveien 9, 0495 Oslo
tlf. 922 80 850
jahasle@online.no
Redaksjonssekretær:
Silje Liahagen
Tar imot kunngjøringer, annonser o.l.
silje.liahagen@gmail.com
Redaksjonsmedlemmer:
Bjørn Ketilsson, Rita Hoel,
Randi Jørgensen, Tove Marit Hasle,
Haakon Larsen, Solveig Neegaard
Heier og Jon Herland.
Grafisk design: Speed Design
Trykk: Merkur Trykk a/s
Korrekturleser:
Kirsti Strengehagen
Distribusjonsleder:
Jon-Helge Norseth
jnors@ online.no
ANNONSER
Redaksjonssekretæren er
annonsekontakt.
Spørsmål
kan også rettes til Tove
Marit Hasle, 4004 6445,
tm.hasle@gmail.com.
Faste rubrikkannonser:
For 10 nummer koster rubrikkannonser
bak i bladet, kr. 55
pr. mm i høyden (pr. spalte).
Engangsannonse på tekstside:
Koster kr. 7 pr. mm i høyden
(pr. spalte) for næringsdrivende,
kr. 4 for private og foreninger.
Rabatt for hele og halve sider.
På side 3 og 5 koster en halvside
kr. 4000 og helside kr. 6000.
GAVER
Talefoten deles ut gratis, men er
likevel avhengig av gaver fra
leserne. Konto 1503.32.27768.
65. ÅRGANG
NESTE NUMMER kommer ut i slutten av april.
Ønsker og tips må sendes redaktøren innen 26. mars.
➜ Frist for stoff og annonser er 2. april.
CO2-utslipp fra forskjellige
transportmidler
Grefsen er registrert som en
«grønn» menighet. Dette vil
Talefoten følge opp med tips
for en mer grønn hverdag
for noen og enhver.
er er en oversikt over hvor
mye klimagasser forskjel-
lige transportmidler
slipper ut i gjennomsnitt, ut fra
gjennomsnittlig passasjerbelegg.
(For bil er det beregnet et forbruk
på 0,8 liter pr. mil og 1,6 personer i
bilen.) Alle utslippstallene er
hentet fra bakgrunnsdataene til
www.klimakalkulatoren.no, som er
Norges offisielle klimakalkulator.
Alle utslippstallene bortsett fra
for passasjerbåter inkluderer
indirekte utslipp, bl.a. fra produksjon
og foredling av drivstoff og
produksjon og vedlikehold av
transportmidler
og veier. Grunnen
til at flyreiser har høyere utslipp
innenlands, er først og fremst at
fly bruker spesielt mye
drivstoff ved landing
og takeoff. Da blir
forbruket per
kilometer
høyere enn
for lengre
reiser.
I tabellen er alle klimagasser
omregnet til gram CO2 per personkilometer.
NB: Du må altså multiplisere
tallet i tabellen med antall
kilometer du reiser.
Hurtiggående passasjerbåt: 803 gr.
Fly innen Skandinavia: 340 gr.
Fly i øvrige Europa: 287 gr.
Fly utenfor Europa: 238 gr.
Saktegående passasjerbåt: 205 gr.
Personbil: 172 gr.
Buss i by: 103 gr.
T-bane: 70 gr.
Buss på landevei: 52 gr.
Tog: 32 gr.
n
Tekst: Håkon Lindahl,
Grønn hverdag.
H
Stadig flere får smaken på Japans
nasjonalrett, sushi, og nå har vi fått
en sushibar i vårt område også.
Den unge, kvinnelige innehaveren,
Phung, åpnet sin take away på
nyåret i et tidligere kafélokale på
Stillatorget. Der ønsker hun
velkommen fra elleve om
formiddagen på hverdagene og fra
klokka to i helgene. Klokka ni
stenger hun alle dager.
Du kan altså ikke spise der på
stedet, men ta med deg maten
hjem. Menyen viser at mulighetene
er mange, men allerede nå har
kundene valgt seg ut noen
favoritter. En kan spise seg god og
mett for en hundrelapp. Men
menyen inneholder rimeligere så
vel som dyrere retter.
Her er aviser du kan lese og
krakker du kan benytte mens hun
gjør i stand maten din. Hun
bedyrer at sushi er sunt og godt, og
at råvarene er ferske. Vi tror henne
så gjerne. Foreløpig er hun
fornøyd, og det er kundene også,
forteller hun. n
Tekst og foto: Solveig Heier
Sushibar
Hold på Stillatorget
Talefoten
gående!
Støtt oss
med 100 kr.
ved å sms’e
‘talefoten’
til 2160.