
7
Lederen for Tu tam, Kim Phuong (til høyre), besøkte Vietnam i januar sammen med sin mann, Eldar Hansen. Da
hadde nettopp 100 personer fått operert et øye. Foto: Linn Kim Nga Luu.
Bussene klumper seg, og dermed
forsinker de hverandre.
Bildet er fra Kjelsås stasjon.
På 13 år har de fått bygget sju
broer og ca. 17 brønner. Broene bygges
blant annet for at elevene skal
kunne gå på skolen og slippe å svømme.
Mange får skolebøker, og noen
får stipend for utdanning. – 40 000
barn har fått skoleuniformer, smiler
Linn svakt. Ikke vanskelig å skjønne
at hun brenner for dette.
Funksjonshemmede får hjelp, og
foreningen har mange venner i Vietnam
som forteller hvem som trenger
hjelp. De samarbeider med lokale
munker, og de bygger kjærlighetshus.
Tu Tam har bygget 15 slike
kjærlighets-hus, hvor gjennomsnittskostnaden
er 35 000 kroner.
Frivillige deler ut ris, kaker og
godterier til hjemløse på barnehjem.
De trenger jo litt hygge i hverdagen.
Rundt nyttår, 20. januar i Vietnam,
fikk 50 barn penger og mat for å
kunne kose seg. Tu Tam ordner helseforsikring,
som fattige ellers ikke
hadde hatt råd til, og hvis de ikke
hadde fått det, hadde de ikke klart
seg.
Båtflyktning
Linn kom til Norge som politisk båtflyktning
da hun var 19, med en lillebror
på 14. Hun satt ett år i flyktning
leir. Hun kom til Norge i 1987 og tok
svennebrev i 1995 og driver altså
Linns frisør på Grefsenplatået.
– Jeg gjør dette her fordi jeg har
opplevd fattigdom. Jeg har vært
fattig selv. Hun ser på meg med
alvorlige øyne. Familien ble veldig
fattig etter at kommunistene overtok,
og faren satt i fengsel i fem år
fordi han jobbet for amerikanerne.
Da kan en tenke seg at det ble
vanskelig å få arbeid.
– Jeg vil hjelpe så mange jeg
kan og dele med dem som ikke
har det så bra. Det er bare så vakkert
som en nydelig norsk vinterdag,
og i den sanne kjærlighetens
og medmenneskelighetens ånd.
Linn er virkelig Grefsenplatåets
barmhjertige «samaritan». n
Tekst: Ivar K. Iversby
«Norge er det eneste landet i
Europa, iallfall i Vest-Europa,
som har valgt å satse på fly i
stedet for tog for å løse et økende
transportbehov. Det har ført
til at nordmenn flyr tre ganger
mer enn de europeerne som
flyr nest mest. Flere av Europas
mest trafikkerte flyruter går
mellom norske byer, i et av de
tynnest befolkede landene i vår
del av verden. Det er nesten
ikke til å tro.»
Kristian Skjellum Aas, redaktør
i Naturvernforbundet, i intervju
i Klassekampen. Skjellum Aas er
moderator for facebook-gruppa
Togferie. Gruppa har 47 000
medlemmer – et gedigent nettverk
for informasjon, utveksling
av erfaringer og råd og vink om
togtrafikk, mye om Europa, men
også om andre verdensdeler.
Du kan få svar på spørsmål
som: Hva er beste togrute til
Ljubljana? Trenger vi plassbilletter
på togferie i Kirgisistan?
Hvor mange senger har kupeene
på nattoget til Ankara?
Gruppa har krav om nattog
mellom Oslo og København og
Hamburg som kampsak. n
Grefsen menighet har noen faste,
og trofaste, givere. I januar ga de
29 800 kroner. Tusen takk. Det
hadde vært flott med enda flere
faste givere. Se Talefotens sisteside.
På gudstjenestene i januar ble det
gitt følgende beløp:
8. januar: Kr. 5 010 til
Grefsen menighet.
15. januar: Kr. 9 650 til
Den lutherske kirke i Jordan og
Det hellige land.
22. januar: Kr. 4 600 til
Grefsen menighet.
29. januar: Kr. 9 680 til Sat7,
menighetens misjonsprosjekt.
Takk for gavene! n
må en altså skifte buss for å komme
til Alnabru
– området dit en før
kunne komme med 25-bussen. Det
er mindre etterspørsel på ruta mellom
Groruddalen og Lørenskog
sammenliknet med strekningen
Majorstua – Kjelsås. Endringene er
en tilpasning av kapasiteten til den
faktiske etterspørselen, og disse
mener Ruter vil kunne gi større
punktlighet og flere fornøyde passasjerer.
Nå skal Ruter i dialog med de
bydelene planene angår. Endringene
skjer altså ikke med det første.
De ventes vedtatt til våren og iverksatt
til høsten.
Også for 54-bussen, som går
mellom Kjelsås og Tjuvholmen,
ventes en forandring. Avgjørelsen
er tatt. Kjelsås skal fortsatt
være utgangspunktet, bussen
skal fortsatt gå om Jernbanetorget,
men Kværnerbyen blir ny
endeholdeplass. Omleggingen
av busstilbudet i Kværnerbyen
er foranledningen. Fra 16. april
vil bussen gå østover i Dronning
Eufemias gate og videre mot
Kværnerbyen.
n
Tekst og foto: Solveig Neegaard
Heier