12
Ragamusikken til Harpreet Bansal Band er preget av lekenhet, kontraster og improvisasjon. Bandet består av, fra venstre, Javid Afsari Rad
på santoor
(et trapesformet instrument med 100 strenger som man slår på), Harpreet selv, Adrian Myhr på kontrabass, Vojtech Prochazka på
harmonium,
og Andreas Bratlie på tabla (to nordindiske trommer som man spiller på med en avansert hånd- og fingerteknikk som gir et stort
spekter
av toner og lyder). Bandets første album ble gitt ut i 2018. (Skjermdump)
Harpreet Bansal – en ragamester
«Harpreet berører, både med sin
tradisjonstyngde og sitt personlige
musikalske nærvær. Det låter på
samme tid mildt og kraftfullt;
ydmykt
og selvsikkert. Og hun har
en helt egen «tone» – en uutgrunnelig
vakker lyd i fiolinen.» Det
skrev jazzpianisten Tord Gustavsen
da jeg spurte ham om å beskrive
musikken til Harpreet Bansal
(41), den norsk-indiske fiolinisten
som bor i Kapellveien på Grefsen.
F
oranledningen til spørs-
målet var det Harpreet
Bansal skrev på facebook
siden sin midt i januar. «Denne
uken gleder jeg meg veldig til å
spille to kvelder på rad med fantastiske
Tord Gustavsen! Onsdag i Tanum
kirke og torsdag i Sagene kirke.»
Jazz og symfonisk
Harpreet er født i Oslo av indiske
foreldre. Hun vokste opp på Torshov
og Sagene. Nå bor hun i Kapellveien
sammen med sin mann, bratsjisten
Bendik Foss. Hun har hatt en
lysende karriere de siste årene, med
stor oppmerksomhet omkring sitt
spill, sine ensembler og sin formidling
mellom tradisjoner. Hun ble den
første til å ta mastergrad innen indisk
musikk ved Norges musikkhøgskole.
Hun leder og lager musikk til
sine egne prosjekter, Harpreet Bansal
Band og Harpreet Bansal Trio, og er
aktiv som musiker i andre prosjekter,
flere av dem involverer improvisasjon
og jazzmusikere som f.eks. Nils
Petter Molvær, vokalisten Simin Tander
og nå altså Tord Gustavsen. Hun
har bak seg flere utgivelser på Jazzland
Recordings/OK World.
Harpreet Bansal opererer også i
det store formatet. Med tradisjonell
indisk raga-musikk som utgangspunkt
har hun spilt flere konserter
både sammen med KORK, første
Kjelsås Yoga på plass i Glads vei 20
I tredje etasje i det gule, tradisjonsrike
bygget på hjørnet av Grefsenveien
og Glads vei har Kjelsås Yoga funnet
nytt lokale. Yogalærerne Ida Kural og
Marianne Monsen kunne begeistret
ta imot oss i nyoppusset og påkostet
sal under et sjarmerende skråtak.
De to foregående årene har vært
vanskelige. Først ble de oppsagt i
Kjelsåsveien 114-116, senere kom
pandemien. Det ble stille. Etter en
periode startet de opp igjen i midlertidige
lokaler, men nå, endelig, er
de på plass som leietakere i noe mer
permanent. De er særdeles glade
både for det flotte lokalet og for å
være i gang igjen.
Yoga er mye forskjellig, forklarer
de; noe er lett og tilgjengelig, andre
typer er mer fysisk kraftfulle. Stikkord
som går igjen i de ulike tilbudene,
er pusteøvelser, meditasjon og
avspenning. Her er noe både for nybegynnere
og videregående. De tilbyr
hele åtte kurs, møtes ukentlig, og
hver gang holder de på cirka halvannen
time. Kun i sommermånedene
er det stille. De arrangerer også helgekurs.
Nå er de hele fem instruktører
og forteller videre at yogalærerutdannelsen
foregår på Yogaskolen i
Norge over tre og et halvt år.
De har et bredt spekter av deltakere
både med hensyn til alder og
ønsker. Noen har behov for å arbeide
med pusten, andre har et ønske
Her er hele yogalærergruppa i Glads vei 20. Fra høyre nederst: Karina
Hornseth, Mina Kristensen, Kari Lorentzen, Marianne Monsen, Ida
Kural. Bak: Mats Graf og Anne Karin Hofseth.