
2
REDAKTØRENS
Jeg kan ett ord på spansk: «Nada».
Det betyr «ingenting». Underlig å
kunne akkurat dét ordet, synes du
kanskje? Årsaken er at jeg driver
med meditasjon; mer presist:
kristen
dypmeditasjon, stille,
ordløs
bønn eller kontemplasjon.
Da er det ikke så rart at jeg også
leser en del om denne gamle,
kristne praksisen. Og der har
ordet
«nada» dukket opp.
Kontemplasjon er ulikt alt
annet
vi mennesker fyller tida vår
med. Den har ikke noen målsetting.
Nada. Straks vi begynner å
tenke på å oppnå noe, så blir det
noe vi skal prestere. Vi skal ikke
prestere noe. Nada. Vi skal bare
være hos Gud, være i hans kjærlighet.
Men ikke regn med å oppleve
Gud, slik at du kan si noe om
ham etterpå. Gud er større og
annerledes
enn våre tanker. Det
eneste sikre vi kan si om Gud, er
at vi ikke kan si noe sikkert om
ham. Nada. (Negativ, eller apofatisk,
teologi).
Men kanskje opplever du en
slags fred. Rent fysiologisk skjer
det samme som med annen
meditasjon;
du får langsommere
puls. Kanskje sovner du. Ingen
katastrofe.
Ikke bortkasta tid.
Noe av ideen med både søvn og
meditasjon er å bli «fornyet».
Så sett deg ned. Tenn gjerne et
lys, for å markere annerledesheten
ved disse minuttene. Lukk øynene.
Slik kan du sitte så lenge det
passer deg. Kanskje 20 minutter?
Kanskje litt mer?
Du vil oppleve at det stort sett
blir det alt annet enn stille i deg.
Tankene slår seg ikke til ro. Men
kanskje opplever du korte øyeblikk
av «nada», ditt eget blir stille og
Gud får fylle deg med sin kjærlighet.
Og etter hvert kan du oppleve
at dette får prege ditt liv. Du lever i
Guds kjærlighet – av Guds nåde.
Mystisk? Ikke til å fatte?
Nettopp!
Nada. n
Jon Andreas Hasle
Redaktør
Slik er det i Grefsenveien ovenfor Storo, og slik skal det forbli. (Oslo Sporveier)
Sykkelvei på en side
fra Åsengata til Engveien
rosjektet Storokrysset har
gjennomført en intern
konseptvalgutredning
for krysset. Utredningen viser at
sykkelvei
på en side på strekningen
Åsengata (sør for Sandaker-senteret)
til Engveien (nord for Storokrysset)
er den mest gjennomførbare
løsningen. Sykkelveien vil gå
på østsiden av Grefsenveien.
Tidligere sa Bymiljøetaten at
det senere skulle komme en sykkelvei
også på vestsiden av Grefsenveien,
fra Storokrysset til Disen
trikkeholdeplass. Lokalt har det
Her koser samferdselsminister Hareide seg med selvbakt kake sammen
med familiens små i anledning veiåpning mellom Vik og Vangsnes i
Vestland fylke.
P
Hareide åpnet Vestlands-vei fra kjøkkenet på Solemskogen
Også samferdselsminister Knut Aril
Hareide har hjemmekontor. Midt i
januar skulle en veistrekning på
Vestland åpnes. I den anledning
hadde ministeren laget kake, ikke
minst til glede for de små i familien.
Åpningen skjedde med digital bravur
fra Hareides kjøkkenkontor.
Veistrekningen som skulle åpnes,
var mellom Vik og Vangsnes i Vestland
fylke, en rasutsatt vei som nå
skulle sikres med tunnel på det
meste av strekningen, den såkalte
Goteviktunnelen.
Åpningen skjedde via skype. Hareide
holdt en inspirerende tale der
han vektla det historiske som skjedde.
Et lenge etterlengtet prosjekt. De
lokale innbyggerne kan nå både føle
seg, og faktisk være, trygge når de
ferdes der. n
Tekst: Helge Worren
Foto: Henrik Jonassen, Samferdselsdepartementet
vært mye undring på hvordan man
skulle få til dette. Problemstillingen
har nå havnet i Bymiljøetatens
fryseboks.
Den primære hensikten med
utredningen er å finne gode løsninger
for Storokrysset, slik at det gir
god fremkommelighet for gående,
syklende og kollektivtrafikken, uttaler
Lan Duong, seksjonssjef for
Samferdselsprosjekter i Bymiljøetaten.
Det gjenstår noe arbeid med
valg av løsning for kryss, trafikklys
og rundkjøring i tilknytning til
Storokrysset. Når løsningen er
forankret,
vil arbeidet med reguleringsplanen
starte. For å minimere
eventuelle utfordringer og forsinkelser
planlegges to reguleringsplaner,
som det skal jobbes med
parallelt: Grefsenveien fra Åsengata
til Grefsenveien 51 og Storokrysset
opp til Engveien. Det er
planlagt varsel om oppstart av
regulering
for begge planene i
september
2021.
n
Tekst: Rita Hoel