7
Bergerud og Nordlie foreslo i januar 2017 et grønt og
ryddig veibilde med sentrerte trikkespor slik det var
planlagt tidligere.
plan er for Grefsenveien
I bystyret i april
– Planene for Grefsenveien mellom
Disen og Engveien skal behandles
av Oslo bystyre 25. april, sier kom-munikasjonssjef
felts løsning, separate felt for trikk og bil. Mest mulig
Cato Asperud i
Sporveien i en e-post til Talefoten.
Det er Sporveien som nå har over-tatt
utflytende veiareal og ryddigere trafikkbilde
forsinkelser
ansvaret for dette prosjektet.
Sporveien arbeider i disse dager for
å gi politikerne et solid beslutningsgrunnlag
som hovedvei
kjøreareal for bil
bedre miljø og mindre støy
for valg av løsninger
og gjennomføring.
– Prosjektet har gjort maksi-malt
ut av hva som er mulig innen-for
eksisterende veiareal, sier kom-munikasjonssjef
Asperud, men å
gjøre alle helt til lags, er ikke mulig.
Et av kompromissene som ble
nødvendig var at kollektivtrafikken
skal dele trasé med bil ut av krysset i
bor i Grefsen menighet. Vi er hel-dige
i Grefsen menighet som har
en stor, dyktig og god stab og man-ge
aktive frivillige. Menighetsrådet
skal følge opp og ha sin oppmerk-somhet
rettet mot dette arbeidet.
– Som tidligere diakon har du kan-skje
noen prioriteringer?
– Jeg er nok spesielt opptatt av
det tilbudet menigheten har til men-nesker
med ulike funksjonshemnin-ger,
for eksempel SingAlong-koret
og lørdagskafeene. Gode samtaletil-bud
og sorggrupper kan være viktig.
Viktig er også bevissthet på for-bruk
og rettferd. Miljø- og sam-funnsengasjement
er prioriterte
satsningsområder innen det diako-nale
feltet.
– Det er akkurat sendt ut en
sentral høring om Gudstjeneste-reformen
som kom i 2011. Me-nighetsrådet
skal vel mene noe
om dette?
– Enkelte mener at det ble
for mange valgmuligheter knyt-tet
til gjennomføring av guds-tjenestene.
Det ble for lite «lik-het
» menighetene og kirkene
imellom og vanskelig å kjenne
seg igjen. Det er viktig at folk
også føler seg velkomne og in-kludert
når de kommer til sin
lokale kirke - både til de store
høytidene, ved dåp, vigsel og
gravferd. n
Tekst og bilde: Tove Marit Hasle
retning Disen. Valget av en slik løs-ning
skyldes at de trafikale proble-mene
i denne kjøreretningen er
langt mindre enn motsatt vei. Den-ne
løsningen har alle involverte eta-tene
sluttet seg til, selv om Sporvei-en
har et uttalt ønske om at trikken
skal få kjøre mest mulig i egen trasé.
Ekspropriering?
Beboeraksjonen sår tvil om at det
senere vil være mulig å etablere
sykkelfelt også inn mot Storokrys-set,
uten ekspropriering eller riv-ning
av privat bebyggelse. – Vi
ønsker
ikke å forskuttere hva som
kommer ut av reguleringsproses-sen
som nå skal gjennomføres
rundt Storokrysset, men vi mener
det bør være mulig å få til en god
sykkelløsning fra Lettvintveien til
Storo når dette ses i sammenheng
Storokrysset-Engveien, uten at det
medfører store konsekvenser for
beboerne, sier Cato Asperud.
Krevende i to år
Bymiljøetaten og Sporveien tenker
å starte arbeidet på strekningen
Storo-Disen i juni i år. Anleggsperioden
blir på ca. to år. Det
kommer
til å bli en krevende tid.
De satser på å holde Grefsenveien
åpen for buss gjennom hele
anleggsperioden.
Videre prioriteres
det å sikre god fremkommelighet
for 56-bussen samt sikre tilkomst
til varehandel og eiendom.
Anleggstrafikken
er planlagt slik at
den i minst mulig grad skal belaste
lokale veier.
Det betyr at bilister som bruker
denne veistrekningen, må finne an-dre
reiseruter. Det jobbes nå med å
finne gode alternativer for bilistene,
men som samtidig ivaretar trafikk-sikkerheten
til myke trafikanter.
Som en del av dette arbeidet har
Sporveien tatt initiativ til et samar-
Sykkelfelt helt til Kjelsås
Bymiljøetaten har igangsatt planer for etablering av sykkelfelt også
ovenfor Disen trikkeholdeplass, helt opp til Midtoddveien. Dette
vil effektivt hindre de såkalte «monsterparkeringene» som flere har
klaget på. D.v.s.; det blir slutt på enhver parkering i Grefsenveien
ovenfor Storo. Men det er usikkert når sykkelfeltet vil bli anlagt.
» Fortsetter på side 10
Kommunen kjøper
Nydalen vgs
Eiendomsfirmaet Avantor ønsker å
selge det bygget der kommunen dri-ver
Nydalen videregående skole for
1,1 milliarder kroner. Kommunen
har forkjøpsrett. I et innlegg i Dagsavisen
2. februar skrev byråd for næ-ring
og eierskap, Kjetil Lund, at byrådet
går inn for å kjøpe bygget. Han
sier at det er to grunner for dette. For
det første vil det lønne seg økono-misk.
De årlige kostnadene vil være
rundt tre millioner mindre ved å eie
framfor å leie. Det er også en fare for
at leien vil øke etter hvert, og ikke
minst om det kommer nye eiere.
Den andre grunnen for å kjøpe
er trygghet. Kjøp av bygningen gir
trygghet for framtiden. Kommunen
trenger flere skoler og ikke færre, og
nå vet både kommunen og skolen at
det blir fortsatt videregående skole i
Nydalen, og at de ikke mister lokale-ne.
De senere årene har Nydalen
vært blant de to skolene i Oslo det er
høyest søkning til, så vi ser at det
også er en populær skole.
Nydalen er en av sju osloskoler
som kommunen har leid. For det
forrige, borgerlige byrådet var dette
en ønsket politikk. De til og med
solgte to kommunalt eide skoler til
private, for så å leie dem tilbake. Det
rød-grønne byrådet ser annerledes
på dette. n
Tekst: Randi Jørgensen