Page 19

talefoten032016

19 om meg!» På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om meg!» (Fra Paulus’ første brev til korinterne, kapittel 11.) Navnet skjærtorsdag kommer fra det gammelnorske «skira», som betyr å rense eller å vaske ren. Jesus ga oss sin kropp og sitt blod på korset, for at vi skulle bli renset for alle våre synder. n Tekst: Jon Andreas Hasle Med de tolv apostlene langs kanten, ble slike jern brukt til å steke nattverdbrød i gamle dager. Avletter og oblater gammel tid gjorde man korsets tegn over alt man holdt på med på skjærtorsdag. Folk trodde også at det var på denne dagen Jesu kors ble laget, så nåde den som brukte øks på skjærtorsdag. Også rokken skulle man holde seg unna, for det var på skjærtorsdag man spant repet som de bandt Jesus med. Den «kjeksen » man spiser under nattverden i kirken, kalles «oblat». Dette er samme ord som «avletter», de lekre, tynne og sprø kakene som lages i flere av dalførene våre. De skal helst stekes i spesielle avlettjern med vakre mønstre. Når avlettene skulle brukes til nattverden, skulle de helst lages med «aposteljern», med de tolv apostlene rundt kanten. Nå er det vanskelig å få fatt i avlettjern, men man kan bruke krumkakejern med godt resultat. Oppskrift kan du finne på tradisjoner. no/oppskrifter. I våre dager bruker vi små oblater til nattverden, en slags kjeks med diameter på 2-3 cm. De er preget med et krusifiks og minner litt om en mynt. Symbolikken er at Jesus ga sitt liv på korset, til løsepenger for alle mennesker. Han «betaler» for våre synder og løser oss fra det onde. Det er kjærligheten som skal seire, den kjærligheten han viste ved å ofre seg for oss på langfredag. Alle oblatene som brukes i Norge, ca. 1,5 millioner årlig, lages ved Diakonissehuset på Lovisenberg. Dette bakeriet har vært i drift siden 1888. (Ordet ‘oblat’ har også en rekke andre betydninger.) n I Diakonisser lager 1,5 millioner slike nattverd-oblater i året. Mange av dem er glutenfrie. ”Ha det gøy og bli kjent med kirken din gjennom undervisning, sang, dans og lek.” Denne oppfordringen sto i invitasjonen til 6-årsskole, som er blitt sendt ut til alle 6-åringer som hører til menigheten. Når Talefotens marsnummer kommer ut, har det allerede vært to samlinger, men etternølere kan fortsatt få være med på de to siste, som finner sted i mars. Tredje samling finner sted torsdag 3. mars og fjerde samling torsdag 10. mars kl.17-18.30 i Grefsen kirke. Barna får høre bibelfortellinger, lærer sanger, leker i kirkerommet og blir servert boller, saft og frukt. Samlingene starter med at alle tenner et lys i lysgloben og avsluttes med at alle blåser ut lyset sitt. Søndag 13. mars er det gudstjeneste i Grefsen kirke med 6-åringene som hovedpersoner. Da er alle 6-åringer spesielt velkommen. Og alle som kommer, får med seg 6-årsboka hjem. Ta kontakt med Geir Hegerstrøm( epost: gh652@kirken.no, tlf. 23 62 93 21, mobil 971 25 601) hvis du vil melde på noen til de to siste samlingene, eller hvis du ønsker å melde på en 6-åring til gudstjenesten den 13. mars. n Tekst: Tove Marit Hasle hvit, fin sjøsand med små hvite 6-årsskole og søndag for 6-åringene skjell! Denne gangen er det Stein Øberg i Damveien som ble trukket ut som vinner av Talefotens krus, og så får vi se hvem det er som vet hvor neste oppgave befinner seg. Vet du det, så send ditt svar til asegro@ skagmo.no eller ta kontakt på 900 84 518 innen utgangen av mars. n Hilsen med ønske om en god vår Åse Gro


talefoten032016
To see the actual publication please follow the link above