14
To the bitter end
DE SMÅ, TYKKE MENN
Den danske bildehuggeren Keld
Moseholm har gitt Talefoten lov
til å trykke bilder av hans små,
tykke menn. Med en kombinasjon
av alvor og humor, sier Moseholms
skulpturer mye om livet og
samfunnet – og om deg? Så følg
med i bladene som kommer. Hva
synes du skulpturene har å si om
mennesker og relasjoner? Kanskje
du !nner noen venner å sammenlikne
tolkninger med. Det kan bli
gode samtaler av slikt. Q
Foto: Jon Andreas Hasle
Det var en absurd situasjon.
Jesus visste hva som ventet ham.
Han skulle gi sitt liv for menneskeheten.
Men han kjempet,
med seg selv og med Gud. Kunne
han ikke få slippe? Han knelte
i Getsemanehagen. Aldri er det
vel bedt en mer desperat bønn.
Han hadde tatt med seg disiplene
til hagen, for at de skulle være
hos ham, og støtte ham i denne
forferdelige situasjonen.
Men disiplene sovna!
vangelisten Lukas skriver:
«Han kom i dødsangst
og ba enda mer inntrengende,
så svetten falt som
blod dråper ned på jorden.» Men
disiplene sov. Han var alene med
sine kvaler. Hadde bare én å forholde
seg til: «Abba, Far! Alt er
mulig for deg. Ta dette begeret fra
meg!» (Markus 14.)
… bare som du vil
Men så ba han den bønnen som vi
alle bør be, når vi som kommer til
Gud med våre liv: «… men ikke
som jeg vil, bare som du vil.» Gud
vet hva som er riktig og godt, selv
om det kan se vondt og ubegripelig
ut i øyeblikket. Og Han gir styrke
til å gå videre. Jesus gikk videre.
Han drakk sitt bitre beger.
Hvorfor? Hva var meningen
med det hele?
Det kan det gis &ere svar på.
For meg gir det mening å se på
Jesu dramatiske død som en konsekvens
av hans liv og forkynnelse.
Han skulle vise oss veien til den
kjærlige og nådefulle Gud. Det var
kjærlighet som var hans «program
», ikke makt. Absolutt ikke. I
sitt avgjørende øyeblikk, kunne
han ikke svikte den han var. Hans
kropp, sjel og sinn skrek i protest.
Men han var menneskeutgaven av
den ubetinget kjærlige Gud.
Vold avler motvold
Så, stilt overfor verdslig og religiøs
makt, tydde han ikke til motmakt.
Han tok konsekvensen av sin erklæring
om at han er «veien, sannheten
og livet». Han holdt fast på
den ydmyke kjærligheten, og viste
at det er bare den som, i det lange
løp, kan seire over makten, og over
alt verdens ondskap.
Litt senere, i Getsemane, grep
en av disiplene et sverd, for å hindre
at Jesus ble pågrepet. Da sa
Jesus: «Stikk sverdet på plass igjen.
For alle som griper til sverd, skal
falle for sverd.» Vold og makt løser
ikke verdens problemer. Det kan
bare kjærlighet gjøre. Naivt kanskje?
Og i hvert fall ikke det våre
politikere tyr til. Så erfarer de, gang
på gang, at vold avler vold.
Det er kjærligheten som seirer
Så ble døden på korset den ytterste
konsekvens av den maktløse og sårbare
kjærligheten. Og oppstandelsen
ble det jublende bevis på at bare
Alterbildet i Maridalen kirke viser Jesus bønn i Getsemane. Kan du
se disiplene ved høyre bildekant? Maleri av Wilh. Bjørknes, 1926.
E
Lokal mønstring på Trikkehallen
Ungdommens kulturmønstring
(UKM) er et kulturtiltak for barn
og unge i hele Norge. Gjennom små
og store kulturmønstringer har
ungdom mellom 13 og 20 år enestående
mulighet til å vise frem det
de driver med, og til å tre"e likesinnede.
Alle er velkommen, enten de
spiller i band, danser halling, skjærer
store treskulpturer med motorsag,
spiller klassisk piano eller lager
3-D animasjoner på PC.
UKM er delt inn i tre nivåer; lokalmønstring,
fylkesmønstring og
landsmønstring. Alle som melder
seg på til lokalmønstringen, får
være med. Herfra blir det plukket
ut noen deltagere som representerer
kommunen i fylkesmønstringen.
Lokalmønstring for bydel
Nordre Aker arrangeres på
Trikkehallen 9. mars 2013. Gå
til www.ukm.no for å melde deg
på. Påmeldingsfrist er 1. mars
2013.
UKM er ingen konkurranse.
Juryenes utvelgelse skjer på
grunnlag av originalitet, kreativitet,
publikumskontakt og kvalitet,
og de utvalgte deltagerne skal
speile bredden i den lokale mønstringen.
Premien for de som går
videre, er å få stå på en enda større
scene, og tre"e andre ungdommer
fra andre steder. Q
Ungdommens
kulturmønstring
2013