5
«og natti vart til dag»
enne overskriften er
avslutningen i julesalmen
«Det hev ei rose sprunge».
En ny dag springer frem. Lyset tar
tak og vi gis muligheter for livsutfoldelse,
handling og samspill. Dagen
gjør oss synlig for hverandre. Vi
kommer hverandre i møte. Noe nytt
blir til, selv i hverdagens trivialiteter.
Så vet jeg veldig godt at for en
del mennesker er ikke det virkeligheten.
Natten slipper ikke taket.
Mørket tar mennesker til fange. Vi
fikk det tett på oss denne julen med
Ari Behns død. Mennesker opplever
at lyset ikke får feste, eller det er så
uendelig vanskelig å skimte lyset.
Dagen blir ingen selvfølgelighet.
Gjennom jobben som prest så
blir vi av og til tatt med inn i dette
landskapet. Det kan være i møte
med etterlatte og den tillit de viser.
Eller det er mennesker som i sin
fortvilelse sitter fremfor deg og åpner
opp et rom, og du ydmykt bare
kan ane hvor vondt de har det. Tap
av venner som har valgt å ta sitt liv
har også gitt meg noen flik av dette
mørke. Jeg utfordres også av en setning
i det som er prekenteksten
nettopp 1. juledag. Der står det: «Lyset
skinner i mørket, og mørket har
ikke overvunnet det» (Joh 1,5). Men
mennesker erfarer altså at det er
mørket som overvinner lyset.
Ord blir fort fattige og intetsigende
i dette landskapet, så her kun
noen forsiktige tanker i møte med
hva vi mennesker kan bli en del av.
Et av spørsmålene jeg stiller meg
selv, er hvordan vi kan hjelpe hverandre
slik at lyset får slippe til?
Hvordan kan natten miste sitt feste
og kimer av en ny dag få komme oss
i møte? Her er det ikke bare ett svar,
så vi må hver for oss reflektere
rundt hva som gir livskrefter. Når
kjenner jeg at det sammensatte livet
får et reisverk rundt seg? Hva gir tro
og håp for at et nytt steg nytter?
Hvordan kan vi sammen skape og
utvikle fellesskap som hjelper oss til
å bli stående i det skjøre og sårbare?
Lyset og livsgleden er også en del av
vår natur og må fremelskes i våre
relasjoner og fellesskap.
St Josephsøstrene, som er en viktig
merkestein i vårt nærmiljø, henter
visdom hos Ignatius av Loyola,
som i 1550 stiftet jesuitter-ordenen
og som skrev boka Åndelige øvelser,
som fortsatt hjelper mange til et
meditativt liv. Ignatius spør hva og
hvem som frembringer det gode i
deg, og hva og hvem tapper deg i
din hverdag. Videre utfordrer han
oss til mildhet i møte med oss selv
og våre liv. Søstrene sier så nydelig
at vi skal gå over dagen vår med øm
hånd. I det ligger det en respekt og
anerkjennelse av deg selv som et
helt og sant menneske.
Vi trenger mildheten mellom
oss. Vi trenger det gode. Det sanne
lys er i oss og mellom oss og må slippe
til. Vi må gi rom for at det skjer
på ulikt vis, men når lyset fra den vi
er, får plass, kan natten bli til dag.
Skogens dikter Hans Børli sier
det slik i diktet «Ett er nødvendig»:
Ett er nødvendig – her
i denne vår vanskelige verden
av husville og heimløse:
Å TA BOLIG I SEG SELV.
Gå inn i mørket
og pusse sotet av lampen.
Slik at mennesker på veiene
kan skimte lys
i dine bebodde øyne. n
Tekst og foto: Sokneprest Sigmund
Akselsen
«En ny dag» av Björg Thorallsdottir.
De nye trikkene tar med rullestoler
De 87 nye trikkene som Oslo Sporveier
har bestilt, blir 100 prosent
lavgulvtrikker med universell utforming.
Gulvet blir på samme nivå
som plattformen, slik at det blir
enkelt
med av- og påstigning for
både barnevogner og rullestoler.
Trikkene vil være 34,16 meter
lange og kan ta med 220 passasjerer
mer enn dagens trikker, men
det blir færre sitteplasser, bare
56 på hver trikk. Det blir et større
åpent rom ved hver inngang, både
for å få plass til barnevogner og
rullestoler og for å få mer flyt og
fleksibilitet for andre passasjerer.
I 2017 reiste 51 millioner med
trikken. - De nye trikkene kan frakte
100 millioner årlig, sier sporveissjef
Cato Hellsjø. Trikkene er lettere
enn de gamle og vil bråke mindre.
Trikkene vil bli levert i perioden
2021-2024. Men det vil bli testkjøring
i Oslos gater allerede neste
år. Det er velprøvde trikker Sporham.
CAF har også blitt tildelt
kontrakter
for leveranser av Urbos
100 til byer som Amsterdam, Newcastle,
Utrecht og Antwerpen. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
D
veien har bestilt. CAF er en spansk
leverandør av skinnegående materiell
til trikk, tog og t-bane over hele
verden. Trikketypen Urbos 100 er
allerede levert til byer som Freiburg,
Budapest, Edinburgh og Birming