2
REDAKTØRENS
Årets Kirkemøte skal være i
Trondheim 11.-16. april. Kirkemøtet
har 116 medlemmer og er
det øverste demokratisk valgte
organet
i Den norske kirke. Årets
Kirkemøte skal behandle viktige
ordningssaker for folkekirka. Det
skal bestemmes hvordan biskoper
skal utpekes i framtida og hvordan
bispedømmeråd og Kirkemøtet
skal velges.
Problemet er bare at Kirkemøtet,
som skal bestemme dette,
riktig nok er demokratisk valgt,
men det er langt fra representativt
for kirkas medlemmer. Det kan
det aldri bli så lenge Kirkemøtet
er satt sammen av alle bispedømmerådene.
Det er 11 bispedømmer.
Bispedømmerådene er like
store, men det er ikke bispedømmene.
Det er tre bispedømmer
som har mer enn 400 000 medlemmer
(Borg, Bjørgvin og Oslo),
mens det også er tre som har færre
enn 220 000 medlemmer. Det
største bispedømmet er Borg med
494 000 medlemmer, det minste
er Nord-Hålogaland med 190 000
medlemmer. Og de to bispedømmene
har altså like mange
representanter
i kirkas høyeste
demokratiske organ! Det er så lite
representativt at det knapt kan
kalles demokratisk.
Det er merkelig at dette ikke
har vært framme i debatten om
den framtidige kirkeordningen.
Spørsmålet er meget viktig i seg
selv, men det henger også
sammen med spørsmålet om
hvilken instans som skal ha
arbeidsgiveransvaret
i kirka, skal
det være bispedømmerådene eller
de mer lokale, kirkelige fellesrådene
(se notisen på side 21).
Kanskje vi ikke skal ha bispedømmeråd
i det hele tatt, og
heller
velge et representativt
sammensatt
Kirkemøte ved
direkte
valg? n
Jon Andreas Hasle
Redaktør
Inderlig naturopplevelse
fra stemmekunstner
«Rart,» vil mange si, og være
ferdig med den nye plata til Ruth
Wilhelmine Meyer. Det må de få
lov til å mene. Personlig ble jeg
dypt fascinert fra den første
opplevelsen av denne stemmekunstneren.
medmusikere gir meg en
naturopplevelse
som griper. Det
er melankolsk, til dels tragisk.
Jeg begynte nesten å grine.
D
Hun og hennes
enne dama fra Kjelsås-
veien er en av våre
sjeldne vokalister, med
et stemmeomfang og uttrykk som
få kan framvise. En stemmekunstner
og komponist som tidligere har
gjort musikk og lydkulisser til
filmer,
teater, kunstvideoer og
installasjoner,
og som stadig er
etterspurt
som solist med norske
og internasjonale ensembler.
Nå er hun ute med CD’en
«Klangbiotoper», på det tyske plateselskapet
OzellaMusic. En biotop er
et levested hvor levende organismer
holder til, hvor arter lever i skjørt
samspill og er avhengig av hverandre.
Men nå skjer det tragiske ting
med biotopene rundt oss. Jordkloden
er i tragisk endring. Og dette
gjenspeiler denne CD’en.
Dette er ikke bakgrunnsmusikk.
Du skal sette deg ned med lukkede
øyne – og oppleve. For meg er det
en meditativ musikk som veksler
mellom å zoome inn på detaljer og å
favne de store
landskapene.
I sin fascinasjon
for den
menneskelige
stemmes muligheter
har Meyer
lenge eksperimentert
med
tradisjonelle
vokalteknikker
fra hele
verden. I det
ene øyeblikket
synger
hun tradisjonelt,
gjerne
folketoner, i neste øyeblikk
splitter hun stemmen og
synger
«flerstemt» med seg selv, for
så å synge strupesang. En fabelaktig
effekt når hun f.eks. lar meg få del i
hvordan gåsenebbhvalen som
strandet
på Sotra med magen full av
plastposer, hadde det.
Ruth W. Meyer har med seg Lars
Andreas Haug på tuba, Grzech
Piotrowski
på saksofoner, perkusjonisten
Terje Isungset og sin sønn,
Zakarias Nikolai Meyer Øverli som
gjestevokalist. De velvalgte instrumentene
skaper nydelige klanger og
harmonier, klangbiotoper, som også
brytes i det nesten absurde. Hva
slags musikk er det? Av og til kan
man kalle det jazz. Men slike uttrykksfulle
lydmalerier skal kanskje
ikke settes i bås?
Ruth Wilhelmine Meyer eksperimenterer
med tradisjonelle
vokalteknikker
fra hele verden.
I det ene øyeblikket synger hun
tradisjonelt, gjerne folketoner,
i neste øyeblikk splitter hun
stemmen
og synger «flerstemt»
med seg selv, for så å synge
strupesang.
Hvis du vil høre et par prøver fra
CD’en, kan du gå inn på youtube.
com/watch?v=zbu8B4AUEg eller
youtube.com/watch?v=pcNYe2b
yGO0. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Vær bøssebærer for Krafttak mot kreft søndag 11. mars
Garderobefosilene inviterer i år for
10. gang til Krafttak mot kreft-aksjon.
Samarbeidspartnere
er
Nordre
Aker Musikk
og Kulturutvalg
og NORILCO, en av Kreftforeningens
14 pasientforeninger.
I fjor fikk vi inn 40 500 kroner
her på Grefsen og Kjelsås.
Rekorden
er fra 2015, på 45 000 kroner.
Klarer
vi å sette
ny rekord
i år?
Moderne kreftbehandling gjør
at flere blir friske, og lever lenger
med sin kreftsykdom nå enn tidligere.
Dette medfører risiko
for å
utvikle senskader. Pengene
fra
Krafttak mot kreft i 2018 skal
brukes
til forskning på senskader
og tilbud til dem som lever
med
senskader etter kreftbehandling.
Aksjonen 11. mars består av en
innsamlingsaksjon med utlevering
av bøsser på Engebråten skole,
Kapellveien
120, kl. 16, fulgt av en
konsert i festsalen på Engebråten
skole kl. 18.
Du kan bidra! En hyggelig tur
i nærmiljøet på ca. en og en halv
time gir i gjennomsnitt nesten 1500
kroner per bøsse, og du er tilbake i
tide til å få med deg den flotte
konserten.
Meld deg direkte til Jorid
Haavardsholm: Mobil: 913 22 174 /
e-post: haavardsholm@outlook.
com. n