Page 23

talefoten022016

23 OverOslo med 17 500 betalende OverOslo arrangeres for sjette gang 22.-25. juni. Festivalen på Grefsenkollen har vært utsolgt alle disse årene, og i år har billettsalget gått rekordraskt, forteller festivalsjef Lars Petter Fosdahl. Allerede på julaften var halvparten av billettene solgt, og lørdagen er nå utsolgt. verOslo har gått fra å være et lokalt arrangement i 2011 til å bli en av de største kulturbegivenhetene i Oslo, med billettkjøpere fra hele østlandsregionen. I år regner arrangøren med totalt 17 500 betalende gjester på de fire dagene festivalen varer. – Vi ønsker ikke å bli større. Vi skal fortsatt være en intim festival, med stort fokus på trivsel, tilgjengelighet og service, sier Lars Petter Fosdahl. Når Fosdahl snakker om 17 500 betalende gjester, tenker han på alle de frivillige hjelperne under festivalen, som jo også får med seg musikken. – De frivillige er en uvurderlig ressurs for enhver festival, også OverOslo. Vi har rundt 300 som bidrar med både praktisk hjelp og – ikke minst – til å sørge for den gode stemningen før, under og etter avvikling, forteller Fosdahl. Noen er med i to dager, andre setter av en hel uke. Vi tror mange opplever å få mye tilbake også. Det å være på innsiden av et stort arrangement, kanskje spesielt en musikkfestival, oppleves både spennende og som en sosial berikelse. Det er mange vennskap som er knyttet i løpet av de fem årene. OverOslo har jo en enestående beliggenhet. Og når dette kombineres med topp skandinavisk musikk, og en og annen internasjonal størrelse, er det ikke rart at suksessen er stor. Hør bare: På åpningskonserten onsdag 22. juni spiller bl.a. Susanne Sundfør, Lillebjørn Nilsen, Thomas Dybdal og Marit Larsen. Norske artister fra øverste hylle. Fosdahl synes det er svært hyggelig å høre nabolaget snakke om OverOslo som et av årets høydepunkter. – Vi ønsker at dette skal være en festival som lokalbefolkningen kan være stolte av, sier han. n Tekst: Tove Marit Hasle Foto: Ole Christian Eklund O re. Etter hvert ble konkurransen fra Asia for stor, og konsernet gikk konkurs i 1978. Men bygningene står og har senere vært brukt til næringsvirksomhet. Kommunikasjonssjef Kristoffer Gregersen i Selvaag Bolig opplyser at tomta først må omreguleres til boligformål før de kan starte opp. Den prosessen vil ta tid. Og det er flere forhold som må avklares. Han kan heller ikke si om bygningene vil bli bevart eller revet. Noen skisser eller plantegninger kan han da naturlig nok ikke gå ut med. Prosjektet ligger noen år fram i tid. n Tekst: Solveig Neegaard Heier For en tid tilbake døde en tiåring i hjemmet sitt i Oslo, og moren ble siktet for omsorgssvikt. Burde barneverntjenesten ha undersøkt grundigere? Ja, ble konklusjonen på fylkesmannens tilsynssak. Barnevernet mottar bekymringsmeldinger. Følges de opp videre slik regelverket sier? Blant annet med utgangspunkt i denne triste hendelsen satte kontrollutvalget i gang et prosjekt der de ønsket å finne ut om reglene om oppfølging av bekymringsmeldinger ble etterlevd. Denne undersøkelsen gjaldt Bydel Alna og Bydel Nordre Aker. I dette prosjektet ble det arbeidet med ulike problemstillinger. Sentrale begreper var tilfredsstillende internkontroll, kvalitet i oppfølgingen og iverksetting av egnede tiltak. All dokumentasjon av barneverntjenestens behandling av saker som gjaldt 32 barn i vår bydel ble gjennomgått av kommunerevisjonen. I tillegg intervjuet de representanter for barneverntjenesten og enkelte familier. Konklusjonen ble at arbeidet i de to bydelene i hovedsak gjennomføres i tråd med regelverket. Her får barnevernet en god tilbakemelding. Allikevel kom revisjonen med flere anbefalinger. Én av disse gjaldt plikten til å iverksette undersøkelse. Revisjonen var nemlig uenig i at to meldinger til Nordre Aker ble henlagt. En annen poengterte plikten til å sende tilbakemelding til den som har kommet med bekymringsmeldingen. Da barneverntjenesten i Nordre Aker ble omorganisert i fjor, ble rutinene for saksbehandling og internkontroll revidert. Alle kommunerevisjonens anbefalinger er nå fanget opp i de nye rutinene. n Tekst: Solveig Neegaard Heier Er barneverntjenesten i vår bydel god nok?


talefoten022016
To see the actual publication please follow the link above