8
Tro og trass med Bjørn Eidsvåg
oka Tro og trass er en selv-
biografi og en fortelling
om en trosreise. Eidsvåg
beskriver sin livsvei fra barndommen
i Sauda til der han er i dag, en
«grand old man» i norsk vise- og
popmusikk. Han har rundet 65 år
og kan se tilbake på en eventyrlig
karriere. Med smått og stort står han
bak rundt 30 album fra debuten i
1976 til i dag, og salgstallene er etter
norsk målestokk enorme. Eidsvågs
popularitet ser heller ikke ut til å
avta. Samtlige album etter 1996 har
solgt i over 100 000 eksemplarer.
Bjørn Eidsvåg er en artist som treffer
både eldre og yngre,
– og troende
og ikke-troende.
Med en slik livsreise kunne boka
fort ha blitt omfattende, men Eidsvåg
har valgt å omhandle selve biografien
i ganske korte trekk. Det er
tydelig at det er trosreisen som det
har vært viktigst for ham å formidle.
Fra Betel til Folkets hus
Nå er det jo slik at Eidsvågs trosreise
også er knyttet til hans geografiske
bakgrunn. Sauda er et av de
ensidige industristedene som oppsto
i tiden rundt første verdenskrig,
basert på utnyttelsen av vannkraften.
Samtidig ligger Sauda trygt
plassert i det norske bibelbeltet der
en konservativ kristendomsforståelse
tradisjonelt har stått sterkt.
Bjørns foreldre var knyttet til Betel
og indremisjonsbevegelsen, og de
tok ofte imot omreisende predikanter
til overnatting. Bjørn var et
«bedehusbarn» i oppveksten, og han
har mange gode minner derfra.
Men et steinkast fra Betel lå Folkets
hus. Der samlet arbeiderne på
smelteverket
seg til dans og moro.
Spenningen mellom bedehusfolket
og den sekulære arbeiderbevegelsen
måtte bli svært uttalt på det lille tettstedet.
Bjørn fikk ikke lov til å gå på
Folkets hus. – Jeg gikk på Folkets
hus likevel, skriver Eidsvåg. – De
lokket med ungdomsklubb og
talentkonkurranse
der man fikk
prøve seg på scenen. Det fristet nok
til at jeg trosset truslene om helvete
og husarrest. Det trassige valget han
da tok, peker tydelig fram mot den
veien han skulle gå videre i livet.
Fra Sauda til Oslo
Som 19-åring forlater Bjørn Sauda
og farens bakeri og drar til Oslo.
– Selv om jeg var ferdig med Betel,
tok jeg med meg Jesus, skriver han.
Nå går veien til Menighetsfakultetet
og teologistudier, - for, slik han uttrykker
det, å finne ut om «hans»
Jesus, nemlig hippien og opprøreren,
holdt i møtet med fagteologien.
Ganske snart overtar imidlertid
musikken mer og mer for teologien.
Bjørn bygger på bakgrunnen fra
Ten Sing og utvikler seg stadig som
låtskriver og artist med eget band. I
denne tiden gifter han seg med sin
ungdomskjæreste Ragnhild, datteren
av presten i Sauda, og de får etter
hvert to barn.
Etter et par «strafferunder» tar
Eidsvåg likevel teologisk embetseksamen.
Praktikum får han ved
Lier psykiatriske sykehus. Han blir
der i flere år som sykehusprest og
sjelesørger, og det er tydelig at
denne
tiden har vært viktige
modningsår
for ham.
Mammon åpner sitt paradis
Bjørn Eidsvågs opplevde suksess
utover
på 80-tallet, og han skriver
ganske åpent om berømmelsens
skyggesider. Det blir et omfattende
turneliv og mye alkohol. Ekteskapet
skranter og ender med separasjon.
Han forlater prestegjerningen og
vender ryggen til kirken.
– Nå åpnet Mammon sitt paradis
og inviterte til dans rund gullkalven,
som han skriver. Et tegn på
dette er at han bryter med Kirkelig
Kulturverksted, ikke først og fremst
av religiøse grunner, men for å kunne
maksimere markedsføringen i et
større plateselskap. Eidsvåg ble ganske
høy på seg selv og er ikke stolt
av det: – Selvopptatthet er et svært
lite sjarmerende karaktertrekk, innrømmer
han. Etter et halvt år som
separert vender en angrende
Eidsvåg
tilbake til Ragnhild, som tar
imot ham.
Rockepresten
Bjørn Eidsvåg blir gjerne betegnet
som «rockeprest». I en lang periode
var ikke Eidsvåg glad i dette tilnavnet,
men i dag synes han det er
både treffende og positivt. Hele
B
Julemessetakk
Takk til alle de gode hjelperne som
var med og gjorde julemessa
vellykket.
Takk til alle som kom
med kake, som laget ting til salg,
som hentet gevinster, som rigget og
satte fram og ryddet tilbake, som
kokte kaffe, pølser og grøt, som
vasket opp og alle som serverte og
solgte, kort sagt: takk til alle hjelpende
hender, og takk for alle små
og store bidrag.
En like stor takk til alle som
besøkte
julemessa. Det var til tider
«stinn brakke» og god stemning.
Takk til barnekoret Ludo og
Garderobefossilene
som underholdt
med sang og spill. Og takk til
SingAlong. De skaper liv og glede
med sangen sin. Takk. Å møtes og
se hverandre er viktig i en travel
hverdag og ganske så mørk årstid.
Derfor er det fint å være med på
julemessa.
At det blir litt inntekter, er også
fint. På årets julemesse kom det inn
nesten 90 000. Selv om noen
utgifter
vil gå i fratrekk, er vi
fornøyde
med et flott resultat.
Pengene
kommer godt med. En
hjertestarter er anskaffet. Et nylig
oppusset toalett i kirken skal få
bedre lys. Og utskifting av vinduer
på menighetssenteret er under
planlegging.
– Jeg velger bort Jesus som endetidsprofet
og en gudsfigur som
skal komme igjen for å dømme levende
og døde. Dette skriver
Bjørn Eidsvåg i boka Tro og trass.
Min vei, mine valg som han ga ut
i høst. Og han fortsetter: – Jesus
er her hele tida i kraft av at vi
tror på han, og tro er kjærlighet,
hengivelse og engasjement.
Julemesse-samlinger våren 2020
Julemessegruppa inviterer til to
samlinger våren 2020, onsdag
28. januar og mandag 16. mars.
Vi samles kl. 19 hos Randi Jørgensen
i Gamle Kjelsåsvei 3, like
ved Grefsen kirke.
Her kan alle komme, med to
eller ti tommeltotter. Vi ønsker
flere med i fellesskapet der vi lager
ting sammen. Det er også helt
ok å ha sine egne ideer og lage det
man selv har lyst til. Men det som
lages på disse kveldene, skal være
til årets julemesse.
Herved er du invitert til julemesse
samling, til kaffe og kake,
prat og produksjon, til hygge
og nytte. Har du spørsmål
om dette, kan du kontakte
Astrid L. Lie, tlf. 98812635,
eller epost: astridlockertlie@
hotmail.com.
Julemessegruppa