Page 5

talefoten012015

5 glede og backer hverandre opp. Når en får til noe nytt, får han eller hun «kred» for det. De filmer hverandre i bakken og setter filmsnuttene sammen med musikk til. De er gode venner og har et godt samhold uansett prestasjonsnivå. I Tryvann og Grefsenkleiva Hun sier at de startet med 12 utøvere, i fjor var de 32 og skrev venteliste. – Vi må ha et opplegg vi kan stå inne for og et tilstrekkelig antall trenere. Første året lånte vi trenere fra Hakadal og Heming, men nå har vi våre egne. Denne sesongen blir det tre treningsgrupper. Det meste av treningen vil foregå i Tryvann, for forholdene i Grefsenkleiva er ikke så bra som vi skulle ønske. Men de yngste får et bra treningstilbud der også. Om vinteren trenes det to til tre ganger i uken. De ivrigste er i bakken nesten hver dag. I tillegg har vi helgesamlinger hvor vi reiser bort. I år starter vi på Vierli terrengpark i Telemark. Ønsker seg basis- og trampolinehall Utøverne trener på trampoline og har basistrening vår og høst. De får bare benytte Heminghallen en gang i uken siden det er så fullt der. – Vi jobber for å få en egen hall på Grefsen Stadion. Vi har til og med fått laget tegninger, forteller Hilde med stor entusiasme. – Basistrening er viktig i alle idretter, derfor er en basis- og trampolinehall noe alle kan ha glede av. Hallbehovet i Kjelsås idrettslag er mange ganger det vi har til rådighet i dag. 31 år gammel norgesrekord – Instruksjon er viktig for å unngå skader. Det trenes i koordinasjon, styrke og balanse. Utøverne tar ting stegvis og blir etter hvert flinke til selv å vurdere og beregne underveis, avslutter Hilde, som også er fysioterapeut i Olympiatoppen og har en idrettskarrière i friidrett bak seg. Hun tok en sjetteplass i VM 1983 i 400 meter hekk. Hennes norske rekord fra 1983 på 56.33 sekunder står fortsatt. n Tekst: Rita Hoel Foto: Espen Gjermundrød med salto og spinn Joakim i en "flatspin". Han opplyser oss om at de beste i slopestyle nå gjør en "trippel cork 1440", det vil si at de roterer tre ganger om en skrå akse samtidig som de spinner fire ganger rundt en annen akse. – Når barn møter bibelfortellingene, for eksempel påskefortellingen, vil de kunne reagere helt annerledes enn en som er godt kjent med fortellingen. Da er det viktig å skape rom for undring og samtale og ikke ha tidsnød. Det er lett å overse alle de religiøse og eksistensielle spørsmålene fortellingene reiser hos barna. Hybrid med taco og lørdagsgodt Elisabeth Tveito Johnsen har også observert at kirkens trosopplæring er et sted der det skjer mange nyskapende «hybrider». Trosopplæring handler om at taco blandes med nattverd og kirkerommet kan bli et sted for skattejakt med islett av Sabeltann. Dette er med på å endre hva kirken er og kan være. Taco, Sabeltann og lørdagsgodt i kirkerommet blir del av barnas læring om kirken. Utvidet læringsbegrep Johnsen legger vekt på at læring er mer enn «å få noe inn i hodene på barna». Læringsbegrepet må utvides til å omfatte de handlingene vi gjør sammen i trosopplæringen. Når barna deltar i sosiale praksiser som påskevandringer og gudstjenester, er dette læring, og ikke bare noe som omgir den «egentlige » læringen. n Bearbeidet fra kirkeaktuelt.no av Tove Marit Hasle Kirken må gi dagens barn og unge rom for undring og samtale. Det mener Elisabeth Tveito Johnsen som nettopp har tatt doktor- graden med en avhandling om trosopplæringsreformen i kirken. Foto: Erlend Berge.


talefoten012015
To see the actual publication please follow the link above