5
glede og backer hverandre opp. Når
en får til noe nytt, får han eller hun
«kred» for det. De filmer hverandre
i bakken og setter filmsnuttene
sammen med musikk til. De er
gode venner og har et godt samhold
uansett prestasjonsnivå.
I Tryvann og Grefsenkleiva
Hun sier at de startet med 12 utøvere,
i fjor var de 32 og skrev venteliste. –
Vi må ha et opplegg vi kan stå inne
for og et tilstrekkelig antall trenere.
Første året lånte vi trenere fra Hakadal
og Heming, men nå har vi våre
egne. Denne sesongen blir det tre treningsgrupper.
Det meste av treningen
vil foregå i Tryvann, for forholdene i
Grefsenkleiva er ikke så bra som vi
skulle ønske. Men de yngste får et bra
treningstilbud der også. Om vinteren
trenes det to til tre ganger i uken. De
ivrigste er i bakken nesten hver dag. I
tillegg har vi helgesamlinger hvor vi
reiser bort. I år starter vi på Vierli terrengpark
i Telemark.
Ønsker seg basis- og
trampolinehall
Utøverne trener på trampoline og
har basistrening vår og høst. De får
bare benytte Heminghallen en
gang i uken siden det er så fullt der.
– Vi jobber for å få en egen hall
på Grefsen Stadion. Vi har til og
med fått laget tegninger, forteller
Hilde med stor entusiasme. – Basistrening
er viktig i alle idretter, derfor
er en basis- og trampolinehall
noe alle kan ha glede av. Hallbehovet
i Kjelsås idrettslag er mange
ganger det vi har til rådighet i dag.
31 år gammel norgesrekord
– Instruksjon er viktig for å unngå
skader. Det trenes i koordinasjon,
styrke og balanse. Utøverne
tar ting stegvis og blir etter hvert
flinke til selv å vurdere og beregne
underveis, avslutter Hilde,
som også er fysioterapeut i Olympiatoppen
og har en idrettskarrière
i friidrett bak seg. Hun tok
en sjetteplass i VM 1983 i 400
meter hekk. Hennes norske rekord
fra 1983 på 56.33 sekunder
står fortsatt. n
Tekst: Rita Hoel
Foto: Espen Gjermundrød
med salto og spinn
Joakim i en "flatspin". Han
opplyser oss om at de beste i
slopestyle nå gjør en "trippel
cork 1440", det vil si at de
roterer tre ganger om en skrå
akse samtidig som de spinner
fire ganger rundt en annen
akse.
– Når barn møter bibelfortellingene,
for eksempel påskefortellingen,
vil de kunne reagere helt annerledes
enn en som er godt kjent
med fortellingen. Da er det viktig å
skape rom for undring og samtale
og ikke ha tidsnød. Det er lett å
overse alle de religiøse og eksistensielle
spørsmålene fortellingene
reiser hos barna.
Hybrid med taco og
lørdagsgodt
Elisabeth Tveito Johnsen har også
observert at kirkens trosopplæring
er et sted der det skjer mange nyskapende
«hybrider». Trosopplæring
handler om at taco blandes
med nattverd og kirkerommet kan
bli et sted for skattejakt med islett
av Sabeltann. Dette er med på å endre
hva kirken er og kan være.
Taco, Sabeltann og lørdagsgodt i
kirkerommet blir del av barnas læring
om kirken.
Utvidet læringsbegrep
Johnsen legger vekt på at læring er
mer enn «å få noe inn i hodene på
barna». Læringsbegrepet må utvides
til å omfatte de handlingene vi
gjør sammen i trosopplæringen.
Når barna deltar i sosiale praksiser
som påskevandringer og gudstjenester,
er dette læring, og ikke
bare noe som omgir den «egentlige
» læringen. n
Bearbeidet fra kirkeaktuelt.no
av Tove Marit Hasle
Kirken må gi dagens barn og unge rom for undring og samtale.
Det mener Elisabeth Tveito Johnsen som nettopp har tatt doktor-
graden med en avhandling om trosopplæringsreformen i kirken.
Foto: Erlend Berge.