
i januar 2014 alefoten
Oss imellom,
vi som bor her
i Grefsen menighet
7
Fra 0 til 100
på 2 sek. 10
19
20
24
Om idrett og
oppvekst
Ompa
til vi dør
Kristin
Asbjørnsen
i vesper
Evangelium
via satellitt
Pappa rystet over arbeidsplaner
på Engebråten skole
skrevet har «god syntaks, godt
formverk, god rettskrivning og
nyansert tegnsetting».
1-2 læringsmål pr. uke
Rektor Isebakke forklarer for Talefoten
at kompetansemålene for
hvert fag er formulert i læreplanen
Kunnskapsløftet. Ut fra dette formulerer
» Les mer på side 20
4. desember skrev Lars Risan en
kritisk kronikk i Klassekampen
om arbeidsplanene for elevene
på Engebråten. De skriftlige ukeplanene
er erstattet av nettsider
med plan for tre uker eller mer.
Risan mener at disse er så omfattende
at de er vanskelig sette seg
inn i, og med formuleringer som
mange av elevene ikke forstår.
Risans kronikk vakte oppsikt. Han
fikk masse eposter med støtte, og
ble invitert til skoledebatt i NRK
dagen etter.
Men også rektor Jon Isebakke
reagerte raskt. Han inviterte Lars
Risan til samtale, en samtale som
Risan etterpå karakteriserer som
en konstruktiv dialog.
296 målformuleringer
Risan vedgår at kronikken var
bevisst
polemisk, for å få respons
og vekke debatt. Han hadde lagd
ett tekstdokument av alle elevenes
fagplaner på nettet. Etter at han
hadde kuttet ut alle bilder, satt han
igjen med 30 sider tekst i A4-format,
for en måneds arbeid.
Det særegne med planen,
påpekte
han videre, er at den har
et utall målformuleringer. Det er
tre typer mål. Det er 45 kompetansemål,
69 læringsmål og 182
kjennetegn på måloppnåelse. Bare
under engelsk er det to sider med
mål av typen: «Kunne bruke sjangerkjennetegn
til argumenterende
tekst.» Og i norsk viser eleven
måloppnåelse hvis en tekst de har
Tips oss! Har du en idé til noe Talefoten kan skrive om?
Send en mail til redaktøren: jahasle@online.no.
lærerne læringsmål for alle
elevene på trinnet.
Elevene får også et skjema hvor
de får greie på hva de må mestre
innenfor hvert læringsmål, for å få
ulike karakterer. Disse «kjennetegn
på måloppnåelse» kan eleven bruke
til egenvurdering, og lærerne bruke
som grunnlag for sin respons til
Lars Risan foran Engebråten
skoles nettsider. Han ble rystet
over hvor vanskelig det var å
forstå sønnens arbeidsplaner.
Risan skrev en kronikk i Klassekampen
som vakte oppsikt.